Archivum

Összesen: 287

Norvég vadon

Jéggé fagyott norvég vadon

Én Balázs Áron... Kezdtem így a fejemben kavargó gondolatokat azalatt a két nap alatt, míg szóló-túrán voltam. Két nap az semmi! Gondoltam, mielőtt elindultam.

Voltunk mi már több napos túrán is. Ahogy megérkeztem Norvégiába, rögtön 3 napos túrával kezdtünk. Nyáron, még Magyarországon, a 2 napos túra másféle volt. Most itt, a hidegben. Brrrr…

Másodmagammal kiszálltam a mini buszból, végigmentünk a tó mellett azon az ösvényen, ahol már jártunk korábban, csak akkor még lucskos volt minden, meg érett az áfonya, pocsolyákat kellett kerülgetni, és kis csermelyeket átugrálni. Most mindenhol jég van, és hó, és fény. Csillog és szikrázik a nap. De rég láttam ilyet! Lenn a fjord völgyében szinte állandóan köd honol. A napszemüvegemet ott felejtettem a völgyben, a népfőiskolai szobámban.

A társammal váltunk még egy-két szót, majd ahogy az ösvény, mi is elválunk. Szerencsés vagyok, hogy újra végigjárhatom azt az utat, amit az első népfőiskolai napjaimon. Olyan vagyok mint az Aranyember, ahol valaha éjjel jártam, oda nappal is visszatalálok. Gondoltam sok időm van még napnyugtáig, megmászom egy hegyet, mondjuk azt ott szemben.

Merész voltam, így utólag meggondolva. 40 centis hóban, egyedül, egyre feljebb és feljebb. Hátamon a 2 napra való készlettel, hálózsákkal, ponyvával, tartalék ruhával, elemózsiával megrakva. Izzadtam. Ahogy feljebb és feljebb jutottam, egyre többet láttam a tájból, és egyre többet éreztem a szélből. Úgy határoztam, hogy szálláshely után nézek. Ráböktem a térképen egy pontra, iránytűvel bemértem a helyet, és úgy határoztam, hogy „toronyiránt" haladok le a hegyről. De a völgyben már nem lehet látni a „tornyot”. Ekkor kezdődött el 3 órás bolyongásom, melyet három szó jellemez: hó, hideg és tévhit. Mindig azt hiszed, jó úton jársz, pedig nem is út ez, hanem jávorszarvasok nyoma. És utólag látod csak, hogy mekkorát kerültél, és elgondolkozol, hol is vagy valójában. Szürkületben fekhelyet készíteni, sötétben száraz tűzifát gyűjteni; nem kívánom senkinek. Jeges kenyeret majszolni sem a legjobb, főleg, ha már előtte átfázott az ember.

Első éjszaka alig aludtam, dideregve forgolódtam a téli hálózsákban, ponyvába tekerőzve. Mindent magamra szedtem, még a konyhás nénitől kapott vastag kötött gyapjú pulóvert is. Áldottam is a nevét azon az éjjelen.

Másnap felkeltem, tüzet raktam, kb. egy órán keresztül próbáltam kiolvasztani a bakancsom. Az idő eltűnt, nem éreztem, csak láttam a napot, de lassan felmelegedtem. Igaz, ebben a tűz, és a zabkása segített. Füstszagúan, égett, de meleg bakancsban nekivágtam egy kis körutazásnak, hogy megbizonyosodjam, rajta vagyok-e még a térképen. Séta közben felmelegszik az ember, és gondolkodik, mivel nincs témája, magából indul ki, és magába érkezik. Mindenkinek ajánlani tudom. Kacsáztam jégdarabbal a jégen, menekültem rianás elöl... Mikor egy tó partján megbizonyosodtam arról, hogy hol állok a tárképen, épp egy levadászott jávorszarvas fagyott maradékát tapostam.

Vörösödött az ég alja, így erőltetett menetbe kezdtem hálózsákom felé. Felmásztam egy közeli dombra, megláttam egy felszálló füstcsíkot, és boldog voltam, hogy végre emberre utaló jel nyomára bukkantam. Este „tábortűz”, főzőcskézés, és csillagvizsgálás lett sorom, majd bebugyoláltam magam az alváshoz. Másnap cipőolvasztás, reggeli, és indulás vissza, kerülővel, a népfőiskolára. Jávor- és rénszarvasok nyomában haladtam, fjordok vizét ittam…

Vannak dolgok, amiket nem lehet elmondani, csak átélni, ilyen volt ez a kis szabadság élmény, egyedül a jéggéfagyott vadonban.

Budapesten születtem 1989. július 18-án második gyerekként. Három testvérem van. Az óbubai Waldorf iskolába jártam, majd a 8 osztályos budapesti Fasori Evangélikus Gimnáziumba.

Érettségi után a Budapesti Corvinus Egyetemen Élelmiszermérmök bsc-s voltam egy évig. Jelenleg a norvég Valdres Népfőiskolában vagyok Multisport- Friluftsliv szakon tavaly augusztus óta.

Érdeklődési köröm: méhészkedés, környezetvédelem, táplálkozástudomány, irodalom, sport.